onsdag 8 maj 2013

Iron Man 3 *SPOILERS*



Jag börjar med en kort mening som dom kan använda på deras DVD fodral om dom vill, ett kort citat som sammanfattar filmen. "DEN ÄR SÅ JÄVLA BRA". 

Jag kom nyss ut från Iron Man 3 biografen, jag såg den i 3D vilket dock inte fyllde någon direkt funktion, och jag känner mig helt blown away just nu. Balansen Shane Black har mellan allvar och humor är perfekt balanserad, han visade prov på vilken grymt bra regissör han är i Kiss Kiss Bang Bang, även den med Robert Downey Jr och mycket av den kemin speglar av sig i Iron Man 3. Jag ska nu försöka skriva några korta ord om filmen. Jag kommer inte förklara handlingen utan utgår att ni som läser den här har sett filmen utan jag ska skriva upp vad jag tycker var bra, okej och dåligt. Varnar även för att jag troligen kommer vara rätt så osammanhängande. Då kör vi!

Bra:
Robert Downey Jr som Tony Stark. Inte någonsin har väl en skådespelare passat så perfekt för en roll tidigare? Tredje gången han axlar rollen som miljardären och den här gången med lite emotionellt bagage från händelserna i The Avengers. Downey visar en Tony som inte längre är tip-top, inte lika nere som han var i Demon in a Bottle tidningen där han blir en fullskalig alkoholist, men fortfarande tampas han med riktiga problem som panikattacker och sömnproblem. Han gör ett väldigt trovärdigt arbete och lyckas som vanligt andas liv i karaktären.

Ben Kingsley som The Mandarin. Fine att dom i princip våldtog loren genom att visa att han inte alls är skurken utan en avdankad skådespelare som Guy Pearce hyrt in att spela The Mandarin för att ge ett ansikte till terrorn, mer om det senare. Men oj oj vilket skådespeleri Sir Kingsley visar upp, jag hade inte läst något om filmen innan och jag var helt 100% såld på att han var skurken, när han sedan visar sig vara fake och spelar även den rollen på ett sådant spektakulärt sätt. Han är i samma rum som en arg Tony Stark och fullkomligt stjäl showen, om 10 år kommer det vara hans roll vi pratar om, inte Tony Stark.

Post-Credit scenen med Mark Ruffalo som Bruce Banner. Perfekt. Det dåliga med den scenen var att nu är jag ännu mer taggad på att se en Hulken film med Mark Ruffalo.

Buddy-Cop känslan när Rhodes och Tony smyger runt på pråmen i slutscenerna. En riktig flashback till Dödligt Vapen filmerna och det var på tiden att Rhodes fick sparka lite rumpa.

Sådär:
Vad exakt ville Guy Pearce åstadkomma? Jag förstog att han typ ville styra the war on terror genom att skapa terror och sedan tvinga sin president proxy att köpa vapen av AIM. Eller? Allt var väldigt oklart och han kändes inte så bra utvecklad som bad-guy utöver att han var makthungrig. Guy Pearce är dock som vanligt klockren som bad-guy, finns ingen som kan göra rik-douchebag som han.
En annan konstig sak var när han sprutade eld på Rhodes, varför gjorde han det till ingen effekt? Han gjorde det aldrig igen trots många stunder då han kunde behöva det. Kändes som att det var inlagt bara så Don Cheadle kunde dra ett roligt meta skämt.

CGI Action Scenerna. Ta mig inte fel, när Iron Man räddar människorna som faller från Air Force One kan vara en av dom coolaste scenerna på väldigt länge, kändes riktigt riktigt äckligt när dom föll mot marken. Sen kommer slutfighten och Tony kallar in alla sina rustningar att slåss. Först är det så extremt coolt att jag nästan tappade byxorna. Men efter ett tag så var det bara armors överallt och varför hade han inte kallat in dom tidigare? Och hur många hade han, efter all fighting är slut och otaliga armors manglats så väljer Tony att detonera resten i en fyrverkeri kavalkad då ser man väldigt många sprängas så det fanns alltså väldigt många brukliga armors kvar, väldigt ologiskt. Det kändes mer som ett CGI spektakel än bra action efter ett tag, scenen är cool ja, men kunde hanterats på annat sätt om jag får säga mitt, vilket jag får!

Dåligt:
Inget är dåligt förutom slutet, efter all fighting är över så har Downey en voice over där han summerar upp filmen, under dom 5 minuterna så hinner han kurera Pepper Potts från ett dödligt bomb-virus och bestämmer sig för att operera bort splittret som sitter mot hans hjärta så han slipper elektromagneten. Det kändes som dom högg av filmen och bara avslutade den på tok för hastigt. Om det nu var så lätt att ta bort det dödliga splittret, varför har han inte gjort det tidigare? Det kändes på tok för korthugget och som ett sagoboksslut, det passade inte in efter den mörka färd han genomgått. 

Även fast jag har lite klagomål såhär i efterhand så var det inget jag tänkte på då, jag var helt i extas under hela filmen. Den är rolig, bra action, grymt snygg, bra effekter, skådespeleriet är superbt och en bra inramning på Iron Man trilogin. Vågar jag säga bäst av dom tre? Ja jag tror det.

Jag ger den 8 av 10 Mandarin Ringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar