tisdag 21 maj 2013

Hammerwatch - Retro äventyr när det är som bäst


Jag och min med skribent Christian, som inte skrivit något mer sedan första inlägget sitt för han sitter och bygger några japanska robotar, tog tillfället i akt att testa spelet Hammerwatch som finns på Steam Greenlight. And it was good.

Spelet är en top-down dungeon crawler äventyrs rpg. Blanda lite Magika och Diablo med en nypa Zelda och servera det med knivskarpa kontroller, multiplayer och grym musik så har du ett av dom charmigaste spelen på länge.

Jag hittade spelet lite på ren flux när jag kollade på greenlight efter spelet Megabyte Punch. Det första jag såg var grafiken och redan då blev jag intresserad, sedan såg jag 4-player Coop då var jag såld. Om det något jag älskar så är det indie co-op spel, dom är oftast roligare att spela och mindre tidskrävande. Det ger en helt annan känsla av lättsamhet när man vet att man kan plocka upp spelet, spela en liten stund och sedan bara stänga av utan att lägga mer tanke på det. Till skillnad från dagens tidsödande XP-grind/hets spel som nästan alla större spel är nu, må det vara ett MMO eller tex Call of Duty/Battlefield. Jag har inget emot sånna spel, men det är en härlig frisk fläkt att spela något annat en stund.

Storyn är ungefär att du är en krigare, och du ska slåss mot monster och samla guld. Thats it.

Oavsett om man spelar Singel eller Multiplayer så får man först välja en av 3 karaktärer, en fjärde är på väg. Det är klassiska rollspels stereotyper i Paladin, Wizard och Ranger. Dom har alla sina färdigheter och förmågor. Dom är vackra pixelerade figurer med knivskarpa kontroller och bra ljudeffekter på sin attacker.
Det finns 2 spellägen på Multiplayer, en vanlig kampanj där man utforskar och dödar fiender, sedan finns det en typ av Arena där man slåss mot vågor av fiender och får mellan varje runda öka på sina färdigheter och attacker. Det är väldigt mycket svårare än man tror och blir nästan ett bullet-hell spel stundtals.



Grafiken är härlig retro 16-bits grafik med ett isometriskt perspektiv. Artstylen är klassiskt dungeoncrawler och påminner lika delar Diablo, Zelda och Final Fantasy. Färgerna är mörka men skarpa och ramar in dom mörka korridorerna bra och ökar på atmosfären. Ljuset är dynamiskt så allt från facklor till eldbollar är egna ljuskällor och det är väldigt vackert att se på. Monstren är klassiska fiender allt från fladdermöss och skalbaggar till skelettkrigare och magiker, alla har sitt egna rörelsemönster och attacker.




Spelet är väldigt kul och beroendeframkallande, ett perfekt indie-casual-action spel. Det finns på Greenlight och en open beta går att ladda hem på www.hammerwatch.com

//D


1 kommentar:

  1. Kul spel. Får dessvärre inget ljud då min dator verkar sakna OpenAL. Har ladddat ner och installerat OpenAL men inget ljud.

    SvaraRadera