måndag 6 maj 2013

Game Dev Tycoon

I helgen har jag spelat ett spel jag blev tipsad om av en kompis och det spelet heter Game Dev Tycoon. Jag hade läst något om det på kotaku.com men inte riktigt orkat ta tag i det, jag ändrade på det i helgen.

Spelet är ett indiespel som görs av två bröder på greenheartgames.com och det märks fort. Med det menar jag inget illa, tvärt om, spelet är välpolerat och man märker att det är gjort med kärlek till spelbranchen. Grafiken är härligt retro och påminner om spel som dom gamla Theme Hospital spelen osv. Game Dev Tycoon är precis vad det låter som, ett tycoon spel om spelindustrin där du ska styra över ett kontor och leverera spel. Interfacet är lättförstått och höjer spelupplevelsen med hjälpfulla tutorials vid varje ny milstolpe. Man börjar sin karriär i garaget för att sedan jobba sig uppåt och öppna större kontor, förutom att leverera spel så kan man tjäna pengar genom att göra kontraktsarbeten, tex bugtesta andra spel. Självklart kan man namnge dom spel man skapar, själv nådde jag stor framgång med 1993 Olympics som gjorde att jag kunde producera min Fantasy RPG serie Lord of Swords, Sci-Fi shootern Chainsaw Future och Bill Clinton Racing.

Spelet börjar nån gång under 80 talet och dom konsoler man kan utveckla spel är "G64" och PC. Alla konsoler är baserade på verkligheten och kommer en efter en in på marknaden, man måste betala för licenskostnaden för att leverera spel på konsoller från Ninvento och Playsystem. När man får tillräckligt med experience kan man levla upp sin gubbe i olika skills och även forska fram mer avancerade spelmekanik och skapa egna spelmotorer. Man går sakteligen uppåt i graderna och tjänar mer och mer pengar och kan snart flytta från källaren in i ett kontor, där kan man utöka sitt team med anställd, göra jobb åt publishers osv. De anställda är i sin tur bra på olika saker, design eller teknik, olika snabba på att arbeta, och dom kan även dom tränas och uppgraderas.

Game Dev Tycoon är ett sånt spel som man inte kan få nog av. Det är på gott och ont, för jag vill spela det hela tiden, men vill inte spela för mycket så det tar slut, om det kan ta slut dvs. Jag har nyss skaffat mitt första kontor och anställt min tredje kodare efter succén med Pepping Tom Extreme.

Rekommenderar starkt att testa spelet, finns att köpa för ynka 7 dollar på www.greenheartgames.com.
(Screenshotsen är inte mina utan tagna från nätet)
//D

4 kommentarer:

  1. Åhå, det där verkar klart intressant. Jag älskar alla former av Tycoonspel. Extra mycket lol att det är bilen från "Back to the future" under skynket på första bilden.

    SvaraRadera
  2. Köpte spelet idag. Startade Coco Bahia Studios som med sitt första spel, STEEL FORCE, öppnade starkt med rätt så höga betyg. Bra spel!

    SvaraRadera
  3. Spelet skriker av populärkultursreferenser, och när man har utökat sin studio från garage till kontor och börjar anställa folk, kan man ha tur och råka anställa "riktiga" spelrävar. Allt som allt så är det bland de bäst spenderade 7 dollar jag tagit mig för.

    SvaraRadera
  4. Jag tror det där är spelet som de själva på kul släppte en "crackad" version på torrent där det efter ett tag går sämre och sämre i spelet för att alla spel man tillverkar i spelet börjar piratkopieras. Sen fick de en massa supportmail om "Vad gör jag för fel..mina vinster är jätelåga pga piratkopiering" :)

    SvaraRadera