måndag 6 maj 2013

Första inlägget och en recension

Tack för det fina välkomnandet och den mycket tjusiga clipartbilden. Känner mig direkt hemma!

Ja, som sagt så kommer jag att försöka fylla ut bloggen med lite inlägg jag också, även om jag kanske mer kommer att fokusera på spel-sidan av nörderiet (främst för att det är vad jag spenderat mest tid och surt förvärvade penningar på).

Till att börja med så kan jag ju ge en snabb recension av Defiance, ett spel som har en TV-serie, producerad av SyFy, knuten till sig. Eller var det vice versa..? Hursom, Det är ett spel och en serie som påverkar varandra, även om serien kanske i första hand kommer att färgas av spelet först under säsong 2. Redan nu skall jag kanske tillägga att jag ännu inte sett serien, utan bara spelat spelet.

Spelet i sig börjar ombord på ett transportskepp, och man kastas väldigt bryskt in i rollen som Arkhunter utan vidare förklaringar, annat än att man jobbar för en man vid namn Karl von Bach, ägare och CEO för Von Bach Industries, och han jobbar även som CI på deras vapenavdelning. Han bygger med andra ord vapen, och man skall hjälpa honom att finna teknologi som antagligen kommer användas för att bygga mer vapen.

Ganska raskt träffar dock skiten fläkten, och vi kastas in i en snabb och oförlåtande tutorial som är menad att förklara grundmekaniken i spelet och introducera EGO, Environmental Guardian Online, vilken fungerar som ens personliga HUD och guide. Ganska rättframt när man väl kommit tillrätta med kontroller och menyer, men väldigt dåligt förklarat hur det mesta fungerar. Man är väldigt utlämnad åt att själva söka sig fram i ett avancerat menysystem, som dock ger en god överblick över det mesta.

Stat-fliken på menyn. Här hittar man allt från currencies till hur bra man är med olika vapentyper.

Min första reaktion är att det känns en hel del som ett mindre rått Borderlands, med tydliga influenser av de senaste 20 årens stora Scifi-franchise (Star Wars, Stargate, Battlestar Galactica, etc.), vilket kanske i sig inte är så konstigt, och det skapar en ganska trygg miljö att utforska. Spelet är även lagom stort, med inte allt för långa avstånd mellan questhubbar, merchants, spawnpoints, quicktravels osv, och man får rätt tidigt tillgång till sitt första "mount". Mount's hanteras väldigt trevligt i det här spelet, och tar sig form av olika slags fordon. Hittills har jag fått tag i två olika quadbikes och en Dodge Charger (röd, viktigt att poängtera).

En av mina quadbikes, en A-Tex Growler

Levelsystemet är även det rätt annorlunda, och baseras på EGO-rating. Denna rating får man av att göra vad som helst, verkar det som, och sticker rätt snabbt iväg uppåt. Vid vissa steg i ratingen så får man poäng, som man kan lägga ut i sitt EGO Grid (talent-tree, skill-tree, potatis) och på så sätt låsa upp nya perks och aktiva skills. Dock kan man bara ha ett visst antal perks equippade åt gången, även detta styrt av ens EGO-rating.

Exempel på mitt EGO Grid

Det märks även rätt tidigt att Trion har tagit med sig en del av sina erfarenheter från RIFT och fört över dem i en 3PS-miljö, inte minst då det kommer till dynamiska event; Rifts i RIFT, Arkfalls i Defiance. Den största skillnaden är att spelarna inte själva initierar dessa event i Defiance, utan att de istället är random spawns. Lättaste sättet att lokalisera dem är med hjälp av kartan, där både Major och Minor falls är lätt synliga.

Jag har här lagt upp en rutt för att ta mig till ett Major Arkfall-område.

Jag har ännu bara stött på en handfull olika typer av Arkfalls, även om det skall finnas mer varierade diton. De roligaste är dock Major Arkfalls, och dessa kräver bra mycket mer än ett par spelare, och är omöjliga att genomföra på egen hand. Som synes i bilden nedan, på minimapen, så är det VÄLDIGT sällan som man ens behöver söka efter folk för dessa, utan de flesta är, i dagsläget, väldigt snabba att sticka iväg till dessa för att hjälpa till, då en av de tyngre currencies spelet har är lättast att få här.

Slutencountret på en Major Arkfall-serie. Ganska maffiga strider.

Utöver detta så är spelet B2P, man betalar med andra ord ingen månadsavgift, även om man måste köpa själva spelet. För att finansiera detta har Trion valt att använda sig utav en coinshop, som erbjuder convience och cosmetic items. Än så länge så finns där inte jättemycket att välja på, men det som finns verkar vara väl genomtänkt, och jag har sett väldigt många som köpt antingen fordon eller kosmetisk gear där. För det är en punkt som spelet sticker ut på som ett MMO; Gear har inga stats. Alla stats kommer sig av dina vapen, och dessa går att lägga till modslots på eller, om man har tur och hittar ett med slots redan, uppgradera med olika saker. Jag vet dock ännu inte hur den vapenindividuella experience-nivån fungerar och vad den betyder...

På höger sida syns en fullt moddad Derailer och en omoddad SAW

Allt som allt så tycker jag än så länge att det var en bra investering, och finner mig lite då och då sugen på att spela det. Dock aldrig på samma sätt som jag tidigare spelat MMO'n, utan mer som ett avslappnat tidsfördriv, ett sätt att få tiden att gå utan att för den skull ha tråkigt.

Jag ger det 3.5 skallar av 5 möjliga.

// Christian