måndag 22 april 2013

Weapon X - Wolverine





Ända sedan jag började intressera mig för serier annat än Teenage Mutant Ninja (Hero) Turtles så har jag som så många andra fascinerats av Wolverine. Så en dag för några år sedan så slog jag till och köpte original Weapon-X storyn på 12 nummer från 1991, där från 3 olika personers synpunkter beskriver hur dom transformerar Logan till Weapon X. Bara två av numren ses från Logans synpunkt då han i princip är ett vilt djur historien igenom. Storyn handlar istället om dom män och kvinnor som skapade Weapon X och utsatte honom för alla tester. Det hela slutar inte helt otippat i att Logans bångstyrighet segrar mot deras mind-controll droger och människor mister livet. Här vill jag påpeka att jag tycker det förstärker storyn att han ses som ett test objekt under hela serien. Han är ingen människa, han är ett djur för forskning, vilket genomsyrar i princip hela hans karaktär, han är en människa men inom sig har han ett vilddjur som vill ut och göra det han gör bäst, och det är inte speciellt trevligt.

Den är mycket bra ritad men några av dom mest ikoniska bilderna på Wolverine, tex bilden på tidningen i mitten av bilden med en typ av VR-hjälm på huvudet. Mycket av designen på labbet han hålls i syns igen i filmen Wolverine och X-men där Hugh Jackman gestaltar honom, kanske inte det bästa skådespelarvalet i mitt tycke, han är för lång och för smal, med det sagt har han gjort ett väldigt bra jobb med att skapa en egen tolkning av Wolverine.

Jag rekommenderar att om ni får chansen så läs igenom den då det är en stor pusselbit i Wolverines bakgrund. Om ni gillar den kan jag även rekommendera Origin som tar upp Wolverines barndom och släpptes 2001, den berättar bland annat hur han tog namnet Logan.

Weapon X får 6 av 6 adamantium klor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar