torsdag 18 april 2013

Ett steg in i en större värld.

Obi-Wans visdomsord till Luke ombord på Millenium Falcon. 

En enkel mening med så mycket tyngd bakom, för när jag som liten såg filmen och hörde orden så visste jag inte vad dom egentligen menade. Men när jag 20 år senare fortfarande ser filmerna en gång om året och spelar spelen, läser böckerna och lyssnar på musiken så börjar jag förstå.. Star Wars öppna inte bara mina ögon för en galax långt långt borta utan för hel värld av "nördkultur". Filmer och spel som trollband min livliga fantasi. Om det så var en bloddränkt Space Marine i en mörk framtid, en rultig hob i fylke eller en världsvan smugglare i livlig galax så fann jag det intressant och grävde ner mig i den världen och kom inte ut förrän jag räddat prinsessan och dödat draken. 


Många av dom hobbys och intressen jag sysselsatt mig med och blivit introducerad till har jag min vän David att tacka, allt från Warhammer till Counter-Strike. Och i förlängningen får jag även tacka Fantasia, vad dom (han) har gjort för "nörd-subkulturen" i den här staden går inte att mäta. Dom två, som Obi-Wan till Luke öppnade en dörr till en ny värld av under, där tidigare det bara fanns mopeder och innebandy fanns nu orcer, hjältar, lasersvärd och oändliga äventyr.

//D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar