tisdag 23 april 2013

Teenage Mutant Ninja Turtles



Eller Teenage Mutant Hero Turtles som det hette i Europa för Ninja var för våldsamt. En serie jag och många i min generation växt upp med, tillsammans med Transformers och He-Man var Turtles nog den största serien när jag var liten. Jag hade tidningar, leksaker, filmerna, kläderna, jag hade allt Turtles. Min kompis Kristoffer hade He-Man så vi turades om att leka hos varandra och fightas mot Shredder och Skeletor.

Det jag märkte redan då var att serietidningen och tvserien skilde sig markant från varandra, där serien var mer allvarlig var tvserien oftast lite löjlig. Tidningen ändrade dock stil efter ett tag och gick från att dom slogs mot Shredder och Bebop om och om igen och blev mer och mer rå och mörk, troligen för att deras läsare gick upp i åldern. Det började gradvis flytta sig från lite tokiga upptåg till mer allvarliga och framförallt våldsamma historier. Dom tidsreser och träffar sina framtida jag, apokalypsens fyra ryttare får på nöten, dom slåss mot en utomjordisk arme på månens baksida där dom dödar otaliga fiender. I ett nummer slåss dom till och med mot Hitlers hjärna som någon satt i en stor robot från framtiden. Här någonstans valde Archie Comics som publicerade tidningen att avbryta serien då den hade spårat ur lite för mycket, jag kan inte säga att jag inte förstår dom.
Jag rekommenderar dock starkt att läsa dom senare numren i Archies upplaga, dom är mestadels riktigt bra skrivna och ger en ganska annorlunda bild av tvseriens lite barnsliga Turtles.

När jag blev lite äldre så slutade jag leka med leksaker och intresserade mig för andra saker, men Turtles var alltid nånting jag höll nära hjärtat. Jag prioriterade bort vissa saker när jag växte upp men jag har ändå alltid tagit mig tid att se allt som har med Turtles och göra, tillslut fick jag nästa läsa serierna i smyg så inte nån skulle se att jag fortfarande gillade Turtles. Serien slutade publiceras 1995 och det tog nästan ända till 2003 innan något nytt och fräscht skulle släppas igen, jag kommer gå mer in på den en annan dag.




När jag senare i livet fick läsa orginal-serien, den som publicerades av Mirage 1984 så öppnades mina ögon ännu mer för serievärlden, det fanns alltså en tidigare skriven Turtles, och den är i svart-vitt, och den är rå och hård?!! mina unga hjärna var i extas och det var ungefär då jag bestämde mig för att läsa serier "på riktigt". 

När jag nu flertalet år senare har läst nästan allt från Marvel och DC så har jag Turtles att tacka för allt, med tanke på att TMNT skrevs som en parodi på 1980 talets Marvel serier så är det väl inte mer än rättvist att Turtles fortfarande frodas, en ny spelfilm är i startgroparna och ska komma ut 2014 så hoppas jag dom tar läxorna från tidigare år, att vi är redo för en mer uppvuxen gäng Turtles. Så länge dom inte göra en TMNT III och åker tillbaka till feodala Japan och fjantar runt blir jag glad. Det var ett snedsteg av rang.


//D

4 kommentarer:

  1. Jag hörde ett rykte i vintras att Megan Fox skulle spela den där reportern i gul overall. Men det kanske har ändrats sedan dess.

    SvaraRadera
  2. Jo ryktet säger att hon ska vara April O'Neil men jag hoppas inte det är sant, hon är en horribel skådis.

    SvaraRadera
  3. Sedan gick nått rykte att turtlarna skulle vara utomjordingar istället för muterade. Låter som att Michael Bay jobbat hårt på att sabba hela konceptet.

    SvaraRadera
  4. Jo Michael Bay being Michael Bay. Men bara härromdagen gick dom ut med att dom inte kommer vara aliens :)

    SvaraRadera