fredag 26 april 2013

Recension. Jack Reacher

Tom Cruise och Robert Duvall, Robert har fått något i ögat.

Såg just klart Jack Reacher med Tom Cruise en film baserad på Lee Childs bok One Shot. Jag hade helt missat den här filmen och har heller inte läst någon av Lee Childs böcker så jag visste verkligen noll om om filmen på förhand, förutom att det är en typ av action thriller. Jag blev glatt överraskad när det var en ganska lättsam historia, inte för dum men inte för krånglig för att slötitta på. Det är en klassisk setup-och-måste-rentvå-ett-namn-genom-att-bryta-lagen historia, Tom Cruise säljer verkligen rollen som någon typ av super soldat utan rötter, han har dock tränat på just den rollen sen Mission Impossible 1. Jag är en stor fan av Tom Cruise trots hans något knäppa privata sida så jag kanske är lite partisk.

Tom Cruise skrattar och pekar, kanske på nån som ramlat.

Filmen är mycket bra filmad, men snygga vinklar och scenerier, ljussättningen är superb speciellt under slutscenen och biljakten. Biljakten kan jag nämna lite om, det är troligen den coolaste bilscenen på länge, snyggt filmat och underbart ljud, och det är något med dom långa klippen dom valt att använda så det blir lite som äldre filmer, där dom faktiskt använde stuntmän och krockade bilar all over the place.
Robert Duvall gör en perfekt gammal militär gubbe, vet inte riktigt varför han var så himla ok med att döda folk, det kanske förklaras bättre i boken. Samma går för bad guyen, han utforskas inte tillräckligt och hans motiv är väldigt oklara. Han säger en gång att "we take what we want" vilket är den billigaste motivationen för en skurk, speciellt efter att han berättar att han bet av sina egna fingrar för att överleva, sen viger han sitt liv till att hustla byggarbetsplatser på pengar?
Men så länge det handlar om Tom Cruise som jagar ondingar och är smart så är filmen riktigt underhållande och rekommenderas starkt!

Den får fem av sex Tom Cruise näsor.

//D