fredag 19 april 2013

Truxton - Spelet ingen minns.

När jag var lite hade jag inget tv-spel, mitt första tv-spel vi ägde var ett Super Nintendo. Om jag innan det ville spela tvspel så fick jag förlita mig på mina grannar. Först var det Commodore 64, sen Master System och NES sedan tillslut Mega Drive. 16-bit grafiken fick våra små hjärnor att gå berserk. 
Två spel jag minns mest var Golden Axe och Truxton till Sega Mega Drive. Golden Axe vet alla vad det är, en av dom mest ikoniska beat 'em ups, istället för att spöa thugs i Final Fight, Streets of Rage eller Double Dragon så tog man sig rollen som en krigare, dvärg eller magiker och kämpade sig igenom allehanda fantasy miljöer.




Truxton å andra sidan var ett klassiskt shoot em up och min första riktiga smak för spelmusik. Jag minns inte riktigt spelet, jag minns inte kontrollerna, jag minns inte fienderna.
Det jag minns var den stora Dödskallen och den blåa TRUXTON texten i menyn, och jag minns musiken. Mega Drives ljudkort skiljer sig rejält från Super Nintendos dito och det är ganska erkänt att SNES ljudkort av väldigt mycket bättre. Men den elektroniska charmen i truxtons musik och effekter kan jag dra mig till minnes än idag. Det var dock ett spel som föll i skymundan från andra titlar på systemet, som t.ex. tidigare nämnda Golden Axe och Sonic spelen så är Truxton ett av spelen som hängt med mig i mitt undermedvetna, som gång på gång vill göra sig påmind. Om det har med att spelet faktiskt är bra, eller om det är mina associationer med att umgås med min barndomsvän och spela varsitt liv om och om igen, det lämnar jag osagt.

Här är en länk till ett klipp på en komplett playthrough av spelet. Blunda och njut av ljudet från min barndom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar