onsdag 24 juli 2013

Lightsaber bygget

Jag fick delarna för att göra klart min LED Lightsaber i mitt Hasbro Obi-Wan ROTS skal i måndags. Så igår satte jag mig ner med lödpennan och körde igång. Jag tänkte jag skulle ta kort under tiden men det glömdes bort ganska fort. Det är en vanlig standard LED lösning, det är ett batteripack, en switch, en LED + heatsink och lins samt en resistor. Jag gjorde extra långa kablar den här första gången så jag visste att dom inte skulle bli för korta så istället blev dom nästan för långa. 
Det man gör efter man lött fast alla kablar och fixat med krympslangar och monterat LED + lins i fästet så måste man borra ett hål i metallen och sedan gänga den så man kan skruva in en skruv som fixerar bladet så det inte ramlar ut ur sabeln. Jag var även tvungen att fila en del på emittern då den var liiiiiite för litet hål för bladet men det gick fort med dremeln.

LEDen lyser fruktansvärt starkt och jag är väldigt nöjd med resultatet, det var även väldigt mycket lättare att löda och montera än jag hade förväntat mig, var upplagd för svordomar och skrik men det gick väldigt smidigt och allt fungerar fin-fint. 

Jag har en sak ogjord och det är att borra ett hål för switchen, just nu hänger den bara ut ur pomeln på sabeln, det är lätt gjort men igår ville jag bara se till så att den började fungera innan jag blev för trött, så ska borra och fästa switchen i kväll. Här kommer iaf lite bilder.

Lödningen halvägs klar.

Här syns den provisoriska switchen som hänger löst.

Nya linsen + LED

Lyser LEDen på vit bakgrund i starkt solljus.

Borrar och gängar bladhållaren.

Då var det bara att montera ihop allting då. Grönt Poly-C blad med dubbla diffusers.

Sabeln tänd i min hall utan lampor tända mitt på dagen.

Sabeln tänd i vardagsrummet med mycket solljus som lyser in. Fortfarande väldigt stark.
Det ska noteras att den är stark som fan, men om man är utomhus dagtid så är det självklart inte så imponerande men den lyser ruggigt starkt ändå, jag är glatt överraskad över hur stark LEDen faktiskt är. Det är en Seoul P4 om nån är intresserad.

//D

1 kommentar:

  1. Fan va avis ja blev! Men du vet ju att de är Sith som is the shit! :D

    SvaraRadera