torsdag 13 juni 2013

State of Decay


State of Decay är ett XBOX-Live spel som släpptes för någon vecka sedan. Det är ett Zombie Survival spel i samma anda som Dayz ungefär fast på konsol. Jag har sett fram emot spelet länge, från början var det ett online spel för PC, men nu är det tyvärr ett singeplayer spel på konsoll. Hypen runt spelet har varit stor, efter The War Z floppade ordentligt så har folk väntat på ett bra Zombie Survival, all ära till Dayz men det är inte världens bäst optimerade spel.
Så när spelet äntligen släpptes var jag direkt på och köpte det. Det har basbygge, man kan styra över flera survivors, bygga utposter och göra uppdrag.
Man börjar spelet med att jag och min kompis kommer tillbaka från en veckas fiske i skogen för att finna Hunting Lodgen översprungen av Zombies. Sedan ska man smyga runt i skogen för att hitta mat och vapen så man kan förstärka sitt försvar. Spelet har en dag och natt cykel, det är för och nackdelar att vistas ute under båda perioderna. När man lootar ställen så har dom ett system som gör att man inte bara öppnar en låda och tar allt, utan ens karaktär måste rota igenom lådan först vilket tar 10-15sek. Man kan snabba på processen men det gör mer oväsen och kan dra mer Zombies. Hela spelet bygger på ljud, hur mycket ljud man producerar och råkar dra Zombies. Man kan smyga men det är pointless för zombies ser och hör dig nästan alltid ändå såfort man kommer nära. Efter man varit vid Hunting Lodgen så ska man dra till närmaste staden, och det är här problem börjar, upptill den här tidpunkten har spelet varit ganska kul.

Grafiken är helt okej, spelet lider dock av samma problem Fallout 3 lider av, allt är i en nyans av brunt så det är extremt svårt att navigera. Zombies är näst intill osynliga när dom ligger ner och en dålig kamera som mer än gärna lägger en stor buske mellan dig och skärmen hjälper inte. Vet inte om det är designat att det ska vara så att det ska vara svårt att se zombies och navigera för att öka stressnivån.
Som ni märker är jag inte överimponerad av spelet så nu ska jag nämna några av sakerna som gör att man blir vansinnig. Vi kan börja med kontrollerna, inte nog med att dom är sega, vissa gånger så fungerar inte knappen så man måste trycka på den 3-4ggr innan den reagerar, lägg sedan på lite konstiga knappkombinationer så som att att göra en "finisher" är Left Trigger + Y. Y knappen är även öppna dörrar, menyknappen och ladda om knappen, Left Trigger och också springknappen så det är väldigt rörigt.

Striderna är även dom väldigt konstiga, att döda Zombies är väldigt svårt, jag förstår att poängen med spelet är att överleva, inte döda Zombies, men eftersom att zombies dras till spelaren som flugor, och slåss med mer än 2-3 zombies är en säker död gör att det är lite obalanserat. Men, varför tar jag inte bara en pistol och skjuter dom? Ja då drar man bara mer Zombies, och man kan inte springa ifrån Zombies eftersom dom är väldigt mycket snabbare än spelaren. Allt känns väldigt obalanserat och svårighetsgraden som ska vara en bra balans mellan underhållning och risk/reward blir bara irriterande och krånglig på grund av kontrollerna och AIn. Kameran är även här ett problem, det är svårt nog att slåss med Zombies när man ser, när kameran sedan är blockerad av något 50% av tiden gör att i princip varje fight slutar i att spelaren tar stryk.
Uppdragen är som man kan förvänta sig, det är lite fetch-quests och rädda NPC A och ta honom till NPC B, väldigt standard. Problemet uppstår när man måste göra en sk. Besieged quest där man ska barrikera sig i ett hus och överleva en zombie attack. Problemet med dom uppdragen är att dom pågår på tok för länge. Det jag gjorde igår gav jag upp på efter 30min av samma sak, man slår upp bräder på fönstren och skjuter zombies. Men skjuter man zombies skjuter man även sönder planket så man måste slå upp det igen. Går man ut och slåss med Zombiesarna så dör man ganska jävla fort för det är minst ett tiotal. Och varje gång man skjuter med en pistol så drar man random Zombies, så det finns som inget slut på skiten. Det verkar även som att dom uppdragen är dom vanligaste vilket inte bådar speciellt bra.

Det enda som är riktigt roligt är att köra bil i spelet och trycka på X för då slår man upp förardörren för att klippa Zombies, bilfysiken i sig är dock helt värdelös, dra man handbromsen i maxfart gör bilen 180 på en femöring.

Jag säger inte att spelet är jättedåligt, men det är på tok för dåligt genomfört och känns utstressat för konsoll. Dom har en online PC version på gång, enligt dev-blogen var det här spelet ett "test" inför deras riktiga titel som kommer om nått år eller två. Vänta på det istället för att lägga pengar på det här.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar