Jag brukar ofta spela ett spel som heter DAYZ. Det är en mod till militärsimulatorn ARMA2 som kom 2009 som släpper ner spelaren i Chernarus, ett fiktivt område men använder texturer, städer och gemoetri från Tjeckien och ska föreställa ett östeuropeiskt land.
DAYZ är en överlevnadssimulator i en zombieapokalyps, du spawnar vid stranden utan någon tutorial, karta eller information utöver att du ska överleva. Det gäller att söka igenom hus och städer efter mat, dryck, verktyg, medicin och vapen. Farorna i städerna är utöver dom snabba zombierna andra spelare som också vill överleva. En del är snälla och förstår att många kvistar är en stark gren, medans andra gärna skjuter dig och tar det du har för sig själv. Alla börjar med standard kläder, jeans, tröja, en taktisk väst och en ryggsäck, men om du dödar många andra spelare så får man sk. Bandit kläder så det kan vara lätt att urskilja vilka som är snälla och vilka som är onda. Man kan även hitta andra typer av kläder ute i världen tex Militära Camokläder och en Ghilliesuit.
![]() |
Elektrozavosk |
Man börjar som sagt vid en kustremsa nära några städer, där man jagar mat och förnödenheter. När man känner att man har så det räcker ett tag bör man bege sig norrut, där finns militärbaser och flygfält och även bilar som man måste laga och kan köra runt med. Hela spelet går ut på att man ska överleva som sagt, och spelar man på en server med 100 pers så är chansen att man gör det väldigt liten vilket då ökar spänningsmomenten i spelet. Jag har spelat många timmar och ingen session är den andra lik, vilket jag inte kan säga om något annat spel jag testat då det är i princip helt spelardrivet.
Spelet är alltså byggt på en militärsimulator så kontrollerna är väldigt annorlunda än andra FPS spel. Man kan tex inte hoppa, och byta vapen är inte så lätt som att klicka på 1 och få fram pistolen. Att öppna inventoryt betyder att man måste gå ner på knä och öppna sin ryggsäck osv. Det ger en känsla av realism men spelet lider av en del buggar som kan dra ner upplevelsen om man inte vet om dom.
Kontrollerna är väldigt avancerade där i princip varje tangent har en funktion, personligen tycker jag den avancerade och lite krångliga kontroller ökar känslan av panik när man är jagad av zombies och vet att det inte bara är att skutta iväg.
Jag nämnde mat tidigare och dryck, det behövs för att överleva. Man har 4st mätare man måste hålla koll på. Hunger, Törst, Kyla och Blod. Den sistnämnda är ditt liv, ju lägre blodnivå desto mindre ljud hör du, bilden blir svartvit och luddig och det är lättare för spelaren att bli omkullknuffad av zombies. Mat och dryck behövs annars börjar man sakteligen tappa blod, värme är värme, man får inte låta kroppen bli nedkyld. Börjar man blöda så tappar man självklart blod och måste då använda ett bandage för att överleva, man kan även bli sjuk och måste då ta antibiotika. När man är sjuk så hostar avataren och drar till sig zombies och andra spelare kan bli smittade, och det är svårare att skjuta på grund av sjukdomen.
Grafiken är ganska ut daterad, redan när ARMA2 släpptes var grafiken lite risig då banorna är flera kvadratkilometer stora så har grafiken fått offras för att få in den otroliga skala spelet har. Om man äger expansionerna British Armed Forces och PMC så höjs texturerna ordentligt och spelet blir väldigt mycket bättre, men ärligt så är det fortfarande ganska fult. DAYZ styrka ligger dock inte i grafiken utan känslan av att gå omkring i en gigantisk värld och trekka över landsbyggden.
Det finns nu en uppsjö av andra kartor att spela på, Namalsk och Taviana för att nämna två. Även lite andra speltyper så som Dayz: Origins och Dayz: Epoch där några entusiaster har kodat ett typ av basbyggar-system där man kan skapa hus och garage och liknande om man har tillräckligt med resurser.
![]() |
Spelet har en 24 timmars dag/natt cykel. |
//D
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar